Magirus maskinstige 1937 mod.

Her et et forum for maskinstiger og høydemateriell. Alt som har med maskinstiger / lifter skal være her.
Svar
admin
Administrator
Administrator
Innlegg: 4
Registrert: 21 apr 2006, 11:18
Carclub: - ?
Kontakt:

Magirus maskinstige 1937 mod.

Legg inn av admin »

Heisann. [Brev fra [http://forum.veteranbrannbiler.com/memb ... ofile&u=19]Ronny[/url]]

Jeg holder for tiden med så vidt oppstart av oppussing og restaurering av en gammel brannbil av merke Magirius. Foreløpig er det stort sett alt hva jeg har av data på bilen, men mer faller på plass etter hvert.

Bilen tilhører Bodø Kommune og i forbindelse med arbeid for KGB (Krigshistorisk Gruppe i Bodø) skal jeg prøve å få skikk på denne gamle brannbilen. Den er av modell 1937 eller tidligere og kom til Bodø rett før krigens dager. Den ble brukt som hovedbrannbil under store deler av okkupasjonstiden og var også i innsats under selve bombingen av Bodø by i mai 1940.

Jeg ser på jobben med bilen som særdeles interessant og gleder meg stort til å komme i gang. Selv er jeg utdannet bilmekaniker, men har aldri tidligere gjort slike jobber. Derfor har jeg en del praktiske spørsmål rundt dette anliggende.

For det første lurer jeg på hvor i all verden jeg kan henvende meg for å skaffe de deler jeg måtte trenge? Det jeg til nå har sett av bilen, ser den ut til å være i særdeles god stand. Den har stått lagret innendørs de siste 30, kanskje 40 årene, og problematikk med rust er derfor forsvinnende liten. Siden bilen jo faktisk er en brannbil (stigebil) har den heller ikke den helt store kjørelengden. Etter hva jeg kan lese av km-stand på speedometeret har den rullet drøye 4000 km, hvilket jo ikke er store avstanden for en bil som snart runder sine 70 år - bare i tjeneste i Bodø... Motormessig ser derfor også tingenes tilstand svært tilfredstillende ut. Nå har det imidlertid ikke vært start på bilen på ganske mange år, så noe kan jo ha skjedd nedi der. Motoren er en rekkesekser med to tennplugger per sylinder. Grunnet den - i hvert fall foreløpig - utmerkede tilstanden på bilen ser ikke delebehovet ut til å bli svært stort. Men noe vil like vel dukke opp. Samtidig lurer jeg på hvordan finne ut hva slags drivstoff bilen bruker. Selvsagt er det bensinmotor, men jeg er litt usikker på dette med oktantall. Før i tiden hadde vi helt andre verdier enn vi bruker nå i dag.

Det jeg imidlertid kommer til å trenge en del av, er dokumentasjon og papirer. Vet dere hvor jeg kan henvende meg for å finne slikt? Noe dokumentasjon finnes lagret på den kommunale brannstasjonen i Bodø, og jeg har allerede vært i kontakt med de. Disse papirene er vernet og gis dermed ikke ut til hvem som helst uten spesiell godkjenning. Jeg ble imidlertid lovet tett og godt samarbeid med Bodø Brannvesen underveis på denne joben og har fått stående tillatelse til å komme og lese igjennom de dokumentene som finnes om bilen, og til og med ta kopier av det som måtte være interessant. Siden ett av målene med å restaurere bilen, er å bruke den i en utstilling på et museum i Bodø, snakket vi dessuten litt om å senere søke dokumentene frigitt til bruk i en slik utstilling. Dette tror jeg nok er formaliteter som ordner seg etter hvert, men inntil videre har ikke jeg direkte bruk for de originale dokumentene. Jeg bare trenger å vite noe om hva som står i de.

Siden dette jo er en brannbil hører det originalt med en del spesialutstyr som i årenes løp har forsvunnet. Noe av dette skal jeg kunne klare å skaffe til veie lokalt, men andre ting aner jeg ikke en gang hvor jeg skal begynne å lete. Et eksempel på dette er det skumapparatet som stod montert fremme på støtfangeren på bilen. Har dere noen idèer om hvor jeg kan søke etter slikt og eventuelt finne originale bilder av bilen sånn at jeg vet nøyaktig hvordan ting var og så ut?

En tredje spørsmålsstilling lyder som følger: For en tid tilbake siden var bilen utlånt fra Bodø Kommune til en utstilling som visstnok var på Lillehammer. Arrangøren lot da bilen stå ubevoktet med fri "inngang" for alle tilskuere. Resultatet av dette var at bilen ble delvis "robbet" for en del utstyr innvendig. I første omgang kan det se ut som om dette dreier se om instrumenter. Siden bilen jo er relativit gammel regner jeg ikke med at det bare er å droppe innom CD-Cardic og få tak i slike originaler. Målet er dessuten å forsøke å bevare det meste av bilens originale utseende og funksjon, og det vanskeliggjør situasjonen meget. Noen forslag til hvordan jeg kan gå frem her?

Og til slutt et sikkert noe enklere spørsmål. Hvem er det som er/var importør av dette bilmerket, og eksisterer det fortsatt? Merket er altså Magirius.

Håper dere kan hjelpe meg litt på vei vedrørende disse spørsmålsstillingen, og så ser jeg frem til virkelig å starte selve arbeidet på bilen.

Hilsen
Ronny
Brukeravatar
Stian
Administrator
Administrator
Innlegg: 468
Registrert: 14 jan 2006, 22:32
Carclub: Stavanger Brannbilklubb
Sted: Tananger
Kontakt:

Legg inn av Stian »

Eksistere merket Magirus endå?

Ja, nå under navnet Iveco Magirus og link til brannbil fabrikken er her www.iveco-magirus.de.
Her er en artikkel om Magirus http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php ... 8160&tid=8
Hilsen

Stian Magnussen
Bilde
Bilde
Bilde
Veteranbrannbiler.com
Bilder fra veteranbrannbiltreffet finnes i bildegalleriet her.
ADS
Smøreguru
Smøreguru
Innlegg: 3
Registrert: 28 aug 2006, 15:59

Legg inn av ADS »

hei, til alle
Vi har også restaurert en Magirus maskinstige 24m på en Volvo 94 D fra 1937. Den hadde stått ute i mange år, så all mekanikk satt dønn fast. Stigen har vi håndbøker på, og forøvrig vet vi hvorledes den skal fungere. Vi har også byttet vaiere på den. ( vi mangler forøvrig en lås til toppstigen samt en slangevinde). Fabrikken i Ulm ble bombet i stykker under krigen, så jeg har ikke vært i stand til å skaffe ytterligere opplysninger. Vi står til tjeneste dersom det er noe vi kan hjelpe deg med.
Vår bil ble levert av Hofstads Automobilforretning i Oslo, ( så vidt jeg vet importerte Hofstad Magirus stiger)påbygg fra Haavelsen & Kynningsrud på stabekk,og levert Moss brannvesen i des. samme år.

Mvh
per[/b]
Gjest

Stigebil Bodø Brannvesen

Legg inn av Gjest »

Hei Ronny

Denne bil er levert fra Hofstad A/S
Den ble bestillt fra Hofstad til fabrikken 18.12.35
Den ankom Oslo 04.06.36
Motornr. 43-403-140 Type "S88" 70Hk.
Bilen ble sendt til Kynningrud & Håvelsens Karosserifabrik, Stabek for påbygg.
Den ble avsendt fra Oslo 31.8.36 med "" SS Ving Erik" ??

Hilsen Ove
Magirus

Magirus stige bil

Legg inn av Magirus »

Du kan søke på tyske sider , der er det mange som har resturet magiruser og spesisele branbilkluber .

Vis du er god i tysk kan du ringe ned til Magirus-Iveco frabriken i Tyskland å spøre om hjelp .

Iveco-Norge der har du Jon Svere delle lager ansvarlig han kan hjelpe deg tlf 67176207 .

Du kan også snake med Ove Smesta han har jobba på magirus verksted i 30 år å har mye deller , kan også gi hjelp tlf 90614986 .

Lyke til med restureringa .

Hilsen Tor Andreas MIchalsen
Øyvin
Smøreguru
Smøreguru
Innlegg: 1
Registrert: 22 mai 2006, 22:58

Legg inn av Øyvin »

Hei

I forbindelse med restaurering av vår 1935 modell, fikk vi tilsendt fra Iveco i Tsykland kopi av leveringsliste fra 1935, som viser at der var sendt stigebiler fra Magirusfabrikken, som skulle til Bergen og Bodø. Denne er sirlig håndskrevet og viser hvilke byer i Europa som fikk Magirus stigebiler dette året. Biler bør vel være ganske lik vår. Vi fikk også tilsendt bruksanvsining og diverse annet.

Mvh

Øyvin
Svar